torsdag 10 februari 2011

INTE springa

Om skolan kan man skriva hur mycket som helst. I början visste jag inte vad jag skulle tycka om skolan. Bra, ok eller bara konstig. Så mycket som skiljer sig från den svenska. Men ändå är det en skola precis som hemma. Med barn och fröknar. Jag tror i alla fall att jag i stort gillar den skolan som barnen går i. För mina barn är den väldigt bra och tjejerna trivs. Jag har försök tänka vad de stora skillnaden är. Här kommer den första.

1) Barnen ska följa strikt regelverk även på rasten, men ändå leka.
Den skillnad jag har svårast att acceptera.
Andra veckan i skolan gick alla klasser igenom hur man uppträdde ute på skolgården i olika situationer eftersom skolan upplevde att reglerna inte följdes. Detta gjorde genom att elever i klass 5 spelade teater vid tre stationer, bla vid klätterställningen. Ett "good example" och ett "bad example" spelades upp. I det goda exemplet gick en pojke fram och frågade artigt "Vill du leka med mig i klätterställning" "Javisst, gärna" svarade den andra gossen. Sen gick de sakta och ordentligt till klätterställning. Klättrade noga och ordenligt, utan några risker, upp och åkte ned fint och ordnat ned. När de såg att någon glömt en boll gick det och hämtade den och lämnade där den skulle vara. Inga reaktioner från publiken.  I det dåliga exemplet kom samma kille springande "ska vi leka?" "Nä", "Jo schyssta då?" "Ok" sen sprang de till klätterställningen, hoppade upp i den flög ner skrattade. Såg bollen, kastade den till varann några gånger och fortsatte leka. Publiken jublade. Lite krystat skulle sedan fröknarna förklara vad som var fel i det sista exemplet. INTE säga nej när någon frågar, INTE kasta boll i klätterställningen, INTE springa på skolgården. = INTE vara barn i mina ögon...

Det finns ett ställe man får springa på. På gräsplanen. Asfalt = hårt = farligt = ej springa.

En annan konstig sak jag ej förstår är att när rasten är slut blåser en rastvakt i en visselpipa. Då ska alla barn sätta sig på huk, direkt precis där de är. Där ska de sitta tills samma vakt blåser igen och sedan ska barnen gå till sina klassrum. Varför?

Är det så våra regler uppfatts av barnen? Ologiska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar